Κων. Χολέβας: Οι πρωταγωνιστές του ‘21, θα διαφωνούσαν ριζικά με την πρόταση για συνταγματική κατοχύρωση του θρησκευτικώς ουδετέρου κράτους

Ομιλία με θέμα:«Τα πρώτα συνταγματικά κείμενα της Ελληνικής Επαναστάσεως και ο όρος »επικρατούσα θρησκεία»», πραγματοποίησε ο Πολιτικός Επιστήμων κ. Κωνσταντίνος Χολέβας, την Τρίτη 19 Μαρτίου, στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας Πειραιώς.

Η εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Ορθόδοξο Ιεραποστολικό Σωματείο «Ο Πειραϊκός Φάρος», εντάσσεται στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ 2019» που διοργανώνει ο Ναός.

Ο κ. Χολέβας ξεκίνησε την ομιλία του, διευκρινίζοντας τι εννοούμε εθνικές συνελεύσεις του αγώνος και πρώτα συνταγματικά κείμενα.

Η Ελληνική Επανάσταση, όπως τόνισε, πέραν των στρατιωτικών γεγονότων, είχε και άλλες πτυχές: πολιτικές, νομικές, εκπαιδευτικές, διπλωματικές, οικονομικές. Η Επανάσταση ήθελε να έχει και πολιτικούς θεσμούς, γιατί δεν μπορείς να έχεις ελευθερία αν δεν οργανωθείς.

Η Α’ Εθνική Συνέλευση συγκαλείται στην Πιάδα της Αργολίδας, τη σημερινή Νέα Επίδαυρο, όπου ψηφίστηκε το προσωρινό πολίτευμα της Ελλάδας.

Η Β’ Εθνοσυνέλευση συνεκλήθη κοντά στο Άστρος και εκεί ψηφίστηκε ένα Σύνταγμα που ονομάστηκε «Νόμος της Επιδαύρου», με την έννοια δηλαδή ότι συνέχιζε το κείμενο της Επιδαύρου.

Στην Τροιζήνα, η Γ’ Εθνική Συνέλευση, ψηφίζει ένα Σύνταγμα που θεωρείται από τα πιο σύγχρονα της εποχής, και εκλέγει με ψήφισμα τον Ιωάννη Καποδίστρια Κυβερνήτη της Ελλάδας.

Ακολούθησαν η Δ’ Συνέλευση στο Άργος και η Ε’ στο Ναύπλιο.

«Για την ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως και το τι πίστευαν οι άνθρωποι που μας ελευθέρωσαν, μας ενδιαφέρουν περισσότερο οι τρεις πρώτες Συνελεύσεις, που έγιναν διαρκούντος του αγώνος.

Σε αυτήν την ταραχώδη περίοδο οι Έλληνες ψηφίζουν Συντάγματα, οργανώνουν την πολιτεία, οργανώνουν διπλωματία.

Αυτοί που αγωνίστηκαν, οι πρωταγωνιστές του 1821, θα διαφωνούσαν ριζικά με την πρόταση για συνταγματική κατοχύρωση του λεγομένου θρησκευτικώς ουδετέρου κράτους

Η Ελληνική Επανάσταση είχε Ορθόδοξο περιεχόμενο, όπως τονίζει και ο Κολοκοτρώνης στα απομνημονεύματα του.

Στα Συντάγματα των τριών πρώτων Εθνοσυνελεύσεων στη διάρκεια του αγώνος, καταγράφεται η διάθεση των εξεγερμένων Ελλήνων, να έχουν πολύ μεγάλη σύνδεση με την Ορθόδοξη πίστη.

Ο Ελληνισμός θέλει ως ταυτότητα την Ορθοδοξία, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι εμποδίζεται οποιαδήποτε άλλη νόμιμη θρησκεία, δηλαδή που να τηρεί τους νόμους.

Όλα τα Συντάγματα της Ελλάδος, πλην του 1927, έχουν ως προοίμιο, την επίκληση της Αγίας Τριάδος, που είχε και το πρώτο Σύνταγμα της Επιδαύρου «Εν ονόματι της Αγίας και Αδιαιρέτου Τριάδος».

«Είναι προοίμιο τιμής στην Εκκλησία μας, την πίστη μας, αλλά και στους αγωνιστές του ’21.

Κάθε κράτος πρέπει να σέβεται αυτούς που το ίδρυσαν. Όσοι μιλούν για ουδετερόθρησκο κράτος να αναρωτηθούν: εκείνες οι χιλιάδες ψυχών που μαρτύρησαν στην διάρκεια της Επαναστάσεως, εκείνοι που επέζησαν και έγραψαν τα επίσημα κείμενα, τι πίστευαν;

Είναι η συνείδηση ότι ενώπιον Θεού και ανθρώπων συντελείται η ανεξαρτησία. Έτσι, χρησιμοποιείται ο όρος ΄΄επικρατούσα θρησκεία΄΄

Μάλιστα, το Σύνταγμα της Επιδαύρου, συνέχισε ο κ. Χολέβας, ορίζει σχετικά με το δίκαιο και τη νομοθεσία, και δείχνει ότι οι πρόγονοι μας του ’21 θέλουν ως νόμους, το βυζαντινό δίκαιο, εκείνο που θέσπισαν οι βυζαντινοί αυτοκράτορες, για να δείξουν ότι έχουν την συνέχεια του Ελληνισμού.

Η Επανάσταση του ’21 συνεχίζει και την αρχαία Ελλάδα και την Βυζαντινή Ρωμανία. Οι επαναστατημένοι Έλληνες θέλουν να έχουν και το πνεύμα των αρχαίων Ελλήνων και του Βυζαντίου.

Αρχαία Ελλάδα και Βυζάντιο είναι οι δύο πνεύμονες, ο παππούς και ο πατέρας του νέου Ελληνισμού. Το ήξεραν και οι λόγιοι της εποχής και οι άνθρωποι των βουνών που είχαν πάρει τα όπλα.

Μέχρι το 1946, παρατήρησε ο ομιλητής, ειδικά το αστικό δίκαιο της Ελλάδος, βασίζεται στους νόμους των βυζαντινών αυτοκρατόρων, μια κωδικοποίηση που έγινε τον 14οαιώνα.

Τι σημαίνει ο όρος «επικρατούσα θρησκεία» που έθεσαν στο Σύνταγμα τους; Δεν είναι απλώς ένα στατιστικό δεδομένο, δεν καταγράφει μόνο πόσοι είναι οι Ορθόδοξοι, αλλά είναι μία επίκληση ταυτότητας.

Είναι μία προσπάθεια να προστατευθεί ή ταυτότητα. Αλλά όχι εις βάρος των άλλων. Όμως, τονίζει ο κ. Χολέβας, έχουμε έναν λαό που αγωνίσθηκε για την Ορθοδοξία, έχουμε μια πίστη που μας κράτησε όρθιους, έχουμε μια επανάσταση ελληνορθόδοξη.

Για να καταλήξει:

«Είναι σημαντικό να συνθέσουμε την παράδοση με τις σύγχρονες εξελίξεις. Αυτή η σύνθεση δεν είναι πάντα εύκολη.

Πρέπει η εθνική επέτειος να εορτασθεί με έναν τρόπο προβληματισμού ιστορικού και πολιτιστικού. Θέλουμε να κρατήσουμε αυτήν την ταυτότητα, το ελληνορθόδοξο φρόνημα που κράτησε όρθιο τον Ελληνισμό επί τουρκοκρατίας;

Ας ελπίσουμε η νέα γενιά να μπορέσει να συνθέσει ότι καλό υπάρχει στην Ορθόδοξη παράδοση και την Ελληνική μας ιστορία, με ότι καλό μπορούμε να πάρουμε από τις σύγχρονες εξελίξεις».