Αρχιμ. Ιερόθεος Βαμβακάρης: Πρόσωπο κυριαρχικό στην σωτηρία μας, είναι η Υπεραγία Θεοτόκος
Έπρεπε να έρθει πάλι ο Θεός, για να ξαναπάρει το τέλειο δημιούργημα της κτίσεως Του, τον άνθρωπο, την κορωνίδα της δημιουργίας, και να τον ξαναφέρει και πάλι κοντά Του.
Του Σταμάτη Μιχαλακόπουλου / Ι. Ν. Ευαγγελιστρίας
Στην 2η ακολουθία της Γ΄ Στάσεως των Χαιρετισμών που τελέστηκε στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, την Παρασκευή 17 Μαρτίου, προεξήρχε και μίλησε προς τους πιστούς, ο Αρχιμανδρίτης Ιερόθεος Βαμβακάρης.
Η συμμετοχή και η ομιλία του π. Ιεροθέου, εντάσσονται στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων, που οργανώνονται για 19η συνεχή χρονιά στον Ναό, με την ευκαιρία της εορτής του Ευαγγελισμού και με τον γενικό τίτλο «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ 2017».
Καθ’ όλη την διάρκεια της ακολουθίας, οι πιστοί είχαν την ευλογία να προσκυνήσουν την Ιερά Εικόνα της «Παναγίας της Κοσμοσώτειρας», προστάτιδας της Θράκης και των απανταχού Θρακιωτών και τα Ιερά Λείψανα των Αγίων Πατέρων της Όπτινα, που φιλοξενούνται στο Ναό την εορταστική αυτή περίοδο.
Η Γ’ στάση των Χαιρετισμών, είπε ο π. Ιερόθεος, αρχίζει τονίζοντας ότι ο Θεός ερχόμενος στον κόσμο, έφερε νέα κτίση. Κι ότι Αυτός που είναι ο δημιουργός του σύμπαντος κόσμου, Εκείνος και πάλι ξαναδημιούργησε τον κόσμο.
Και ίσως αυτό ίσως μας φαίνεται σήμερα παράδοξο. Πως ο Κύριος ξαναδημιούργησε τον κόσμο;
Ο κόσμος δημιουργήθηκε έχοντας ως βασικό πρόσωπο στην κτίση τον άνθρωπο. Ο άνθρωπος όμως δια της αμαρτίας, έπεσε από την χάρη αυτή. «Έτσι οι πρωτόπλαστοι, έχασαν όλα αυτά τα προνόμια τα οποία είχαν για να είναι κοντά στον Θεό, σε καθημερινή επικοινωνία με τον Θεό, να ενώνονται με Εκείνον και να αγιάζονται. Αυτό λοιπόν δια της αμαρτίας χάθηκε. Κι έτσι ο άνθρωπος εξέπεσε της χάριτος του Θεού.
Κι έπρεπε να έρθει πάλι ο Θεός, για να ξαναπάρει το τέλειο δημιούργημα της κτίσεως Του, τον άνθρωπο, την κορωνίδα της δημιουργίας, και να τον ξαναφέρει και πάλι κοντά Του. Έτσι και ενσαρκώθηκε ο Κύριος μας για να μας ξαναδημιουργήσει, να μας ανανεώσει.»
Ποια είναι η νέα δημιουργία; Είναι από την Γέννηση, την Σταύρωση και την Ανάσταση του Κυρίου. Αυτά τα σωτήρια γεγονότα για εμάς, είναι η δημιουργία πάλι του κόσμου, τόνισε ο π. Ιερόθεος.
Αυτή η αναδημιουργία γίνεται για να παύσει πλέον η αμαρτία και η φθορά η οποία ήλθε στον άνθρωπο. Και δεν ήλθε μόνο η αμαρτία και η φθορά, αλλά έγινε συνάμα κι ένα διαζύγιο, ένας μεγάλος χωρισμός. Είναι η απομάκρυνση του ανθρώπου από τον Θεό.
Ο Κύριος μας, συνέχισε, δια της Γεννήσεως, του Σταυρού και της Αναστάσεως Του έρχεται να παύσει αυτό το διαζύγιο, να σταματήσει την φθορά και την αμαρτία. Να έχει πλέον ο άνθρωπος την δυνατότητα να ενωθεί με τον Θεό και να ξαναμπεί στον παράδεισο.
Αυτή τη δημιουργία, το νέο κόσμο, τη νέα κτίση εμείς την ζούμε μέσα στην Εκκλησία μας. Γιατί Εκείνος είναι η κεφαλή κι εμείς το σώμα. Και δια των μυστηρίων Του μπορούμε και ενωνόμαστε με Εκείνον.
Όλα αυτά τα έκανε για την σωτηρία μας. Δεν είναι κάτι στατικό, είναι κάτι δυναμικό όλο αυτό που ζούμε στην Εκκλησία. Γιατί είναι μία πορεία, ένας δρόμος τον οποίο πρέπει να ακολουθήσουμε κι εμείς.
Και κατέληξε τον λόγο του ο π. Ιερόθεος:
«Και πως θα τον ακολουθήσουμε; Κατά πρώτον φεύγοντας από την αμαρτία. Και κατά δεύτερον να γεμίσουμε τον εαυτό μας με αρετές. Με τα δύο αυτά χαρακτηριστικά έχουμε την δυναμικότητα, του να προχωρήσουμε στον δρόμο που χάραξε ο Κύριος για να μπορέσουμε να ενωθούμε μαζί Του.
Πρόσωπο κυριαρχικό στην σωτηρία μας, είναι η Υπεραγία Θεοτόκος. Εκείνη έφερε σε εμάς αυτή τη νέα κτίση. Έφερε τον δημιουργό για να μας αναδημιουργήσει και να μας ενώσει μαζί Του.
Και το παράδειγμα Της; Εκείνη, απόμακρη από την αμαρτία και με την καρδιά Της γεμάτη με αρετές. Και γι’ αυτό την διαλέγει ο Θεός να γίνει κατοικητήριο του Αγίου Πνεύματος και να γεννηθεί μέσα Της ο Ιησούς Χριστός.»